fredag 25 september 2009

Back in game

Jag har varit sjuk, så veckan började lugnt. Lyckligtvis var det bara en förkylning, ingen influensa eller läskig svininfluensa. Två dagar hemma och jag mår bra igen. Har under tiden funderat på för- och nackdelar med denna stad.
Det jag gillar:
Atmosfären- att få vara precis som man vill. Känner mig trygg här, trots att det är så stort. Svårt förklara men det ligger i luften.
Folket- Så lätt möta nya vänner. Folk är tillmötesgående och öppna och i en blandad mix
Vädret- bättre än Sverige...Fortfarande sommar, även om det växlar konstigt
Action - det finns alltid något att göra
Det jag inte gillar
Tunnelbanan- Det är seriöst 100 grader varmt på stationerna (Fahrenheit ingen överdrift) Funkar smidigt på veckan, men helgerna kan vara ett helvete, speciellt om man ska crosstown
Telefonnätet - kom igen, det är så underutvecklat. Ingen täckning i t-banan, knappt i lägenhet och ibland inte mitt i centrala NY
Boendet - Det är sjukt att betala runt 1000 USD för ett minimalt rum

Att det ska vara så svårt att stanna och få jobb!

Veckan har annars handlat om mat. Kärt känna en svenska som är lika mat-/restaurangintresserad som jag så var ute i onsdags. Tyvärr undermålig mat till överpris, bara ett ställa att visa upp sig (Ciprianis) Vann dessutom genom en site platser till en kocktävlingen med super-kocken Fabio från "Top chef" (TV3) Fråga mig inte vem han är..jag måste nog själv googla. Kul eftermiddags-göra iaf, och så typiskt mig att vinna sådant.
En ny kontakt från Sverige har kommit hit, Marika, en tjej som ska plugga juridik här, så har nu en plugg-/sightesseingvän (jo hon har ju inte heller överdrivet långa dagar i skolan) Blev en båttur i solen för att se Frihetsgudinnan igår.

Miranda frotterar sig numer med eliten - har under FN:s general assembly mött såväl Obama, Reinfeldt och Michael Douglas. En annan FN-tjej har Bill Clintons mugg i ägo och fick en kram av Tarja Halonen. Jag börjar ligga i lä..Nicky Hitlon (som såg på en fotoutställning igår kväll) är ju inte att jämföra med Obama...
Puss så länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar